מה באמת חשוב כשמקימים סטארטאפים ?

יש יגידו שהצלחה נגזרת בראש ובראשונה מהגדרה ברורה של מטרות. בהתחשב בכך ש-98% מהסטארטאפים (או יזמים שהתחילו לקדם רעיון) לא משיגים השקעה ראשונית, ניתן לומר בביטחון, ויסלחו לי היזמים, שהמטרה המרכזית כאשר מקימים סטארטאפ היא לא לשנות את העולם, אלה להשיג השקעה ולהיות באותם 2% שכן יקומו ליום חדש בו הם מקדמים את הסטארטאפ שלהם צעד אחד... נוסף.

אז למה 98% מהסטארטאפים לא מצליחים להשיג השקעה ? - בעיקר בגלל חוסר הבנה שהשקעה מקבלים ממשקיעים ומשקיעים חושבים בראש ובראשונה כיצד כיצד להוביל למיקסום סיכויי ההצלחה שלהם לעשות הרבה כסף. אם הרעיון פורץ דרך ו"מגניב", כזה שכולם אומרים לכם "איך אף אחד לא חשב על זה? " ועל  הדרך הוא גם עומד לשנות את העולם ולהפוך אותו לטוב יותר זה נחמד, אבל חשוב שזה יעשה הרבה כסף.  

אז מה סוד הקסם ?, מה באמת חשוב למשקיעים ? - החלטתי להקדיש את הפוסט הראשון בבלוג שלי לנושא חשוב זה בניסיון לסייע ליזמים להבין כיצד משיגים את המטרה הראשונה, או יותר נכון מעלים את סיכויי ההצלחה שלהם. לחלקכם, קוראי בלוג ממוקד זה, הדברים יהיו ידועים, חלקכם אולי יזכרו בעוד דברים וכאן זו תהיה הבמה שלכם להעלות תגובות והערות שישולבו בהמשך. בפוסטים הבאים נתמקד יותר בכל מרכיב ומרכיב בפעילותו של סטארטאפ.

אז מה המרכיבים החשובים ביותר למשקיע (ועל בסיס זה גם למיזם) - הדברים הבאנליים שכולם יודעים הם  צוות איכותי, שוק גדול שממשיך בקצב גידול מרשים, הרעיון, המודל העסקי ועוד אי-אלו דברים. רבים עם זאת לא כל כך באנליים ונוטים להשתנות ממדינה למדינה, לדוגמא בישראל ובמדינות נוספות בהן יש תעשיית הון סיכון מפותחת, ישראל היא אחת מהן, כל משקיע רציני נוטה להתמקד בתחום ושלב ספציפיים - לדוגמא, התמקדות בטכנולוגיות Big data בשלב ה-Seed. לדבר מבחינת הצוות, יש חשיבות רבה, בשל כך שהמשקיע במקרה זה הוא מקצוען, משקיע רק במה שהוא מבין, במה שהוא יכול לתת לו ערך מוסף, תחום שאולי גם כזה שהוא מרגיש מספיק בטוח שהוא יוכל לסייע בהשגת ההשקעה העתידית וכיו"ב. אי השקעה אמור להעביר מסר מסויים ליזמים, משהו לא עובד נכון, צריכים לחזור לשולחן השרטוטים ולהבין איפה הבעיות. בישראל זה יהיה מעט יותר פשוט, המשקיעים נוטים להיות פתוחים, לשאול ולהגיב. במדינות אחרות מאפיינים תרבותיים מונעים מהמשקיע להגיד דברים בצורה ישירה ואסרטיבית.

בנוסף, המשקיע ישים לב לרעיון אבל יצא מנקודת הנחה שאותו הרעיון צפוי להשתנות עוד מספר פעמים בהמשך. זה אף פעם לא כיף לשנות רעיון, הדבר מוביל להשקעת משאבים ודחייה של אבני דרך, אבל זה אכן יקרה והצוות צריך להיות מודע לכך. יש לא מעט מחקרים שמראים ששינויים משמעותיים אלו (שנקראים גם Pivot) הם כלי בסיסי בדרך להצלחה ולמיזם ממוצע ידרשו 2-5 שינויים משמעותיים. הסיבה לשינוים היא פשוטה - אפשר לשבת ולתכנן עד אין סוף אבל בסוף השוק חושף אותנו לתובנות שאם הצוות לא יפעל על פיהן הוא פשוט יפול - נכנסים מתחרים חדשים, צרכי הלקוחות משתנים, בעיות שהיו חשובות הופכות להיות לא רלוונטיות, הזדמנויות צצות בדמות מגמות באזורים שעליהם לא חשבנו ועוד. הדינאמיות והמוכנות לבצע התאמות ברעיון משמעותיות במיוחד לא רק כי הן הבסיס להצלחה של המיזם אלה שבמקרה זה המשקיע  גם בוחן את מוכנות הצוות לקבל הצעות במהלך המפגשים עמו. אם הצוות לא מוכן להקשיב ומקובע / מבוצר בעמדותיו זה מעיד על מערכת יחסים שהמשקיע לא ישמח להיכנס אליה. 

ההשקעה אינה באה לידי ביטוי רק בכסף, משקיעים רבים ציינו כי חשוב להם לבסס קשר חברי/ידידותי עם הצוות בו הם משקיעים. בעת מתן ההשקעה צריכים להבין שהמשקיע הופך להיות שותף במיזם (בניגוד לבנק שנותן לנו הלוואה). המשקיע ירצה להיות בקשר הדוק עם הצוות לפרק זמן ארוך יחסית ועל כן גם ל"חיבור" בין הצדדים יש חשיבות רבה. לא צריך להיות "אחוקים" אבל צריך לשדר על אותו הגל, להרגיש בנוח להיות ישירים ולהגיד מה שחושבים וכיו"ב. על פי רוב הדברים הללו נבחנים בשלב מוקדם במסגרת המפגשים שלקראת ההשקעה, דבר שמזכיר קצת ראיון עבודה ויש לא מעט עקרונות וכלים איך לשפר את המיומנויות הללו. 

אלו רק כמה תובנות חשובות, אבל בסופו של יום יש עוד לא מעט וההצלחה נוצרת מהתמקדות בפרטים. בפוסטים הבאים ניגע בעוד מרכיבים חשובים וביניהם ,כיצד בכלל פונים אל משקיע ומה צריך להכין, איך יוצרים מצגת משקיעים ועוד. 

בינתיים אתם מוזמנים להיכנס לקישור הבא בו תמצאו משאבים חשובים ומעניינים - https://www.yozma-consulting.com/useful-links. ניתן גם לפנות בכל שאלה או בקשה לדוא"ל yossi@yozma-consulting.com

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מצגת משקיעים והמפגש הראשון

רגע לפני פניה למשקיע - היכרות עם מאפייני המשקיע, עקרונות הפעילות וההכנות הנדרשות